Nyt musik

Se nye mysikudgivelser herunder.

Sangeren og sangskriveren Sebastian udsender den 8. september albummet ”SANGE TIL DRØMMESCENARIET”. Det er hans 30. studiealbum siden albumdebut´en i 1971 med ”THE GODDESS”.

“SANGE TIL DRØMMESCENARIET” er en musikalsk og indholdsrig rejse i fantasien. Og det med mange lag! Et album, der både afsøger det enkle og det svære i livet. Hvornår er noget drøm og hvornår er det virkeligt? Et tema, der løber som en rød tråd igennem mange af Sebastians værker - helt tilbage til “Den store flugt” (1972) - gennembruddet - og Sebastians’ første dansksprogede album.

Sebastian har gennem tiderne altid formået at levere en drejebog til en film i folks fantasi – hans sange skaber billeder i hovedet på folk. Han har ofte understreget at han jo ikke kan/vil bestemme hvad publikum får ud af sangene. Når de er udgivet, håber han, at de inspirerer til nogle gode oplevelser - og til historier i folks liv. Nærvær og samvær.

Der er både humor og alvor i teksterne med altid bevidst skiftende emner og musikalske opdagelser og finurligheder. Fra det helt minimale ukulele-arrangement i “BAGLÆNS OPTIMIST” til det storladne musikalske løft og blikket ud mod universets overraskende hemmeligheder på “PLANET VÆK ”.

Sebastian har aldrig været bange for det folkelige. ”Jeg gider ikke være ´folkesanger´ uden et folk” har han ofte sagt og tilføjet, at han også ønsker at give folk noget de ikke troede de kunne få! Eller rent faktisk behøvede.

Han går aldrig af vejen for en familie/børnesang som på “IH DU MILDE MAJA” eller den ret så skøre “THE CLIFF ” - et bevidst “gammeldags” arrangement til de teenagere man alligevel ikke kan nå, så længe de kun glor ned på deres mobiler. Og det serveret med en vis eksperimenterende sarkasme – på både engelsk og dansk.

Albummet ”SANGE TIL DRØMMESCENARIET” er et værk, der vil meget og som bringer noget til bordet. Og det udfordrer. Præcist som Sebastian ønsker det.

Sangen “MED DIG HELE VEJEN” er en hilsen til kæresten og den bedste ven - en fælles sang at varme sig ved på livets rejse. Også når rejsen bli´r hård og modgang venter. En skæbnesang, som håber på venskab og sammenhold i en verden under voldsomme forandringer.

Sangen er et blandt flere på albummet, der sender velovervejede små hilsner til andres og tidligere Sebastian værker . Tydeligt er her referencerne tilbage til klassikere som “Du er ikke alene” og “Måske ku´vi”.

Med ”SANGE TIL DRØMMESCENARIET” udgiver Sebastian sit 30. album. Intet mindre! Han er stadig relevant for fans og musikelskere. Og for Danmark i en hurtig tid. Måske mere end nogensinde.

Robert Snider skriver popsange med en snert af blues og R’n’B. Musikken er en del af hans DNA og hans sange er bygget af stærke melodier, cool beats og varm vokal. 15. august sender han sin debutsingle Little Things på gaden og i september udkommer hans EP Little Things.

Det er livet i nuet, troen på sig selv og egen kraft, der er i centrum på Robert Sniders EP. Talentet for at skrive iørefaldende popsange, bliver matchet af en varm, stilsikker vokal og Inspirationen fra barndomshjemmets forkærlighed for blues er med. Men det er kærligheden til singer-songwriter genren, der dominerer.

Efter en hård vej gennem ungdomsårenes udfordringer har sangene taget udgangspunkt i at se positivt på livets små og store begivenheder. Første singleudspil Little Things er med sit beat og sin livsbekræftende tekst en øjeblikkelig ørehænger. Men vejen til det positive livssyn har krævet hårdt arbejde:

”Jeg tror på at det er en længere proces at lære at sætte pris på livets små goder. Men når det så lykkes indimellem, bliver de små oplevelser/øjeblikke pludselig meget store. Sangen Little Things,  er for mig, en glad sang der hylder musikken, kærligheden, livet og dets mange facetter.”

Robert Snider er født med musikken. Hans canadiske far Gary Snider har en lang karriere som professionel musiker, og han har i årevis haft sin søn med på guitar og kor – både på albumindspilninger og på livescenen. Det betyder, at Robert har mere end 100 koncerter under vesten. Far Gary er også med på Roberts debut – han spiller guitar på tracket So What.

Egentlig var det ikke meningen, at Robert skulle være sanger. Da han i de sene teenageår startede et hiphop band var hans fokus på beats og tekster. Men der var ingen til at synge omkvædene, så det blev ham. Nu har han skiftet genre, men heldigvis har han ikke sluppet mikrofonen siden.

Robert har indspillet og produceret sin EP i samarbejde med producer/musiker  Tom Lindby.

Singlen Little Things udkommer 15/8/16 og løber i forvejen for EPen, som er på gaden i september.

Efter sidste års omfattende turné med efterfølgende fremragende anmeldelser hele

vejen rundt på, har Kim Larsen atter fået nye toner ud af sin tro følgesvend gennem

alle årene: guitaren.

På fredag udsender Kim Larsen & Kjukken så den helt nye single ”Moder Jord”; 

en hyldest til den jord vi betræder, lever på og ånder for :

”Du er vinden der blæser i træernes top

Og poeter der læser skønne digte op

Du er toner fra himlen og alt hvad jeg tror

Du min dejlige Moder Jord

Du er drømme der brister selvom verden består

Længsel og drifter der kommer og går

Velsignet er den som sidder med ved dit bord

Du min dejlige Moder Jord”

”Moder Jord” er ikke det eneste nummer Kim Larsen & Kjukken har været i studiet

for at indspille. Singlen er forløber for et nyt album, der udsendes til efteråret.

Det nyudgivne nummer vil være på sætlisten på den kommende sommerturné,

der også vil indeholde udvalgte numre fra hele Larsen´s bagkatalog samt en række Gasolin-kompositioner.

EGNE KONCERTER :

  1. maj             ASSENS, Udendørs ved Tobaksgaarden        UDSOLGT
  2. maj             VORDINGBORG, Rosenfeldt Gods                 UDSOLGT
  3. juni             FREDERIKSVÆRK, Udendørs ved Gjethuset  UDSOLGT
  4. juni             NYBORG, Den Grønne                               billetnet.dk
  5. juni             ODENSE, Den Fynske Landsby                    UDSOLGT
  6. juni             ODENSE, Den Fynske Landsby, ekstra         UDSOLGT
  7. juni             HERNING, Sdr Anlæg                                UDSOLGT
  8. juli              BORNHOLM, Udendørs ved Musikhuzet      musikhuzet.dk
  9. august       AALBORG, Skovdalen                                 UDSOLGT
  10. august       HORSENS, Rock i Lunden                            billetnet.dk

FESTIVALKONCERTER :

  1. maj             JELLING festival                                     jellingfestival.dk
  2. juni             SKIVE                                                     skivefestival.dk
  3. juni             VEJEN open air                                      vejenopenair.dk
  4. juni             NORDALS musikfestival                           musikfestival.dk
  5. juni             FREDERIKSHAVN, Rock i Frederikshavn      rockifrederikshavn.dk           
  6. juni             HOLSTEBRO, Rock i Holstebro                  rockiholstebro.dk
  7. juni             HADERSLEV, Kløften Festival                   kloften.dk
  8. juni             THISTED,                                              thyrock.dk
  9. juni             NIBE festival                                         nibefestival.dk
  10. juli              AARHUS, Tivoli Friheden                        friheden.dk
  11. juli              KØBENHAVN, Tivoli                                tivoli.dk
  12. juli              VIG festival                                           vigfestival.dk
  13. juli              RUDKØBING, Langelandsfestival                langelandsfestival.dk
  14. juli              FJERRITSLEV, Vesterhavsrock                  vesterhavsrock.dk
  15. august       SKANDERBORG, smukfest                          smukfest.dk
  16. august       RINGSTED festival                                    ringstedfestival.dk
  17. august       GRINDSTED, Musik i Gryden                       musikigryden.dk
  18. august       RANDERS, Værket Outdoor                        vaerket.dk
  19. august       VEJLE, Rock i Byparken                             rockibyparken.dk

Derudover spilles der ligeledes en række koncerter i Norge og Sverige i juli og august måned.

ElsborgMaribo – Debutalbum ”Refleksioner” udkommer den. 8. maj

Sydfynsk duo udfordrer dansktop-begrebet med debutalbummet ”efleksioner” – Et anderledes dansktop-album. 

Begær, sorg, alderdom, utroskab og livsglæde krydret med en knivspids > bluespræget socialrealisme – Det er opskriften på den sydfyske duo,

ElsborgMaribos debutalbum, Refleksioner, der udkommer den 8. maj.> Duoen, der for alvor blev kendt efter finaledeltagelse i DK4 og Familie > Journals store Dansktop Talentkonkurrence, gør med debutalbummet op med

dansktopgenren i sin traditionelle form, ved at tage fat i nogle af de > mere tunge emner af tilværelsen. Dermed viderefører duoen stilen fra > talentkonkurrencen, hvor de deltog med det salmelignende nummer ”Min > elskede ven”, der handler om sorgen ved at miste. Et atypisk nummer i > dansktopsammenhæng, der oftest udmærker sig ved glade og ubekymrede > melodier og tekster, og dog klarede duoen sig alligevel helt frem til det > store finaleshow i Boxen i Januar i år, alene på baggrund af > dansktop-seernes SMS-stemmer.

ElsborgMaribo bryder med genrerne i traditionel forstand og bringer dermed > et nyskabende koncept til veje, der tiltaler både det dansktop-lyttende > publikum, men i høj grad også et publikum, som nyder at bruge musikken til > at reflektere over minder og følelser. 

Duoen har pt. stor succes på bl.a. Facebook, hvor der er skabt en livlig > og givende dialog mellem duoen, som udøvende kunstnere og deres følgere. > Dette kommer bl.a. til udtryk i små hjemmeproducerede videoer, som deles > blandt duoens loyale følgere og der kommer hele tiden nye følgere til. > Sangene er, bortset fra to ElsborgMaribo-fortolkede genindspilninger, egne > kompositioner og spænder over alt fra klassisk western til hårdtslående, > klagende blues. 

”Refleksioner” udgives i eget regi med ElsborgMaribo som producent og  Gateway Music, som distributør. Cd’en udgives i forbindelse med et åbent > Release Party søndag den 8. maj kl. 13 på Langemarken 43, Ulbølle, 5762 V. > Skerninge. Fra den 8. maj vil albummet være tilgængelig for køb som > digital downlad eller CD via Gateway music’s webshop.

ElsborgMaribo har dog allerede nu lagt det fulde album frit tilgængeligt > for stream på hjemmesiden www.elsborgmaribo.dk, under opfattelsen af, at > musikken skal være frit tilgængelig for alle.

ElsborgMaribo består af Mette Elsborg, 33 år, Stenstrup - sangerinde og > sangskriver samt Erik Maribo, 64 år, Ulbølle -  musiker, sangskriver og > producer. >

Hør albummet her: www.elsborgmaribo.dk

Fenger//Nordstrøm: Gnister
Albumrelease den 9. oktober 2015 AEM Records / Sony Music DK

Søs Fenger og Nordstrøm sammen om nyt, tusmørktpop-projekt

Fælles frustrationer og eventyrlyst bragte den danske sangerinde og elektro-duoen sammen i en overraskende konstellation. Fenger//Nordstrøms debutalbum ”Gnister” udkommer den 9. oktober. 

Nye begyndelser. Sådan kunne titlen på debutalbummet fra Fenger//Nordstrøm også have lydt. Med udgivelsen siger den legendariske, danske sangerinde og radio-hitmagerne i Nordstrøm nemlig farvel til kapitler i deres respektive livshistorier.

Søs Fenger: "Pladen handler om at få gnisten tilbage. Om at give slip og flytte på sig. For mit vedkommende om at tage afsked og lægge nogle relationer bag mig. Og måske allermest med min egen ungdom".

Det kan Nordstrøm-forsanger Lars Malm godt genkende: "Sangene er lavet over en lang periode med tvivl og frustration også i vores lejr, og det er klart Nordstrøms mest melankolske til dato."  

Kimen til Fenger//Nordstrøm blev lagt, da Søs Fenger hørte Nordstrøms hitsingle ”Berlin”. Hun var begejstret for den nordiske tone, der løb gennem duoens tusmørke elektropop. Beundringen skulle vise sig at være gensidig. I 2014 blev samarbejdet en realitet, og trioen fandt hurtigt sammen om at skrive og indspille ni, kompakte popskæringer. Fenger//Nordstrøm var en realitet.

"Søs' ikoniske vokal giver en fed dimension til Nordstrøms udtryk," fortæller Malm. "Hendes stemme er fuld af sødme og tyngde, og det passer godt ind i vores køligere lydbillede.” 

"Jeg er ikke bange for mørket, som jeg var, da jeg var yngre," siger Fenger. "En sang som ”Blå” handler om at give sig lov til at være den man er, selv når man er et dystert sted. Den beskriver det mørke, jeg følte, uden at sugarcoate noget som helst."

Søs Fenger er blandt landets mest succesfulde popkunstnere siden sit gennembrud i midtfirserne. Hun har siden medvirket på et hav af udgivelser både som solist og gæst. Søs Fenger er samtidig én af landets mest efterspurgte livekunstnere med op mod 70 livejobs hvert år. Nordstrøm består af forsanger Lars Malm og producer Troels Holdt. Duoen er især kendt for storhittet ”Berlin”, der var sit års mest spillede på P3. Udover optrædener på Roskilde Festival og Plænen i Tivoli har Nordstrøm bl.a. opvarmet for Céline Dion i Parken. Duoen har tidligere udgivet tre album.

Fenger//Nordstrøm planlægger Danmarks-tour i sommeren 2016. Datoer offentliggøres senere. 

Se mere på  www.facebook.com/FengerNordstr%C3%B8m-1679867688893427/timeline/?ref=ts

Bonusinfo og andre vinkler:

Morgenfrisk  TV-debut
Fenger//Nordstrøm debuterede på TV2 Go’morgen Danmark den 10. september, hvor de for første gang fremførte førstesinglen ”Casablanca”.

Chefen og to tålmodige popsnedkere
"Jeg er vant til at være alene-chef i firmaet, så jeg lærer meget af at vi er tre," fortæller Søs Fenger om samarbejdet med Lars Malm og Troels Holdt. "Drengene har været meget tålmodige med mig."
Lars Malm supplerer: "Søs er meget umiddelbar og fuld af energi, hvor vi er mere nølende. Det har bestemt skabt diskussion," griner han.

Søs Fenger og elektronisk musik
Med ”Gnister” udgiver sangerinden for første gang elektronisk musik. En genre hun er begejstret for, omend hun ikke er specielt teknik-interesseret. "Søs kan knap nok tænde en computer," fortæller Lars Malm. "Det kan være grunden til at hun ikke har lavet elektronisk musik tidligere."

"Vi vil altid have Paris"
Førstesinglen ”Casablanca”er inspireret af den berømte replik fra filmklassikeren af samme navn. "Nogle gange tænker man, det er et fedt øjeblik vi har nu, det ville være fint at trække stikket," fortæller Lars Malm. "I filmen står de jo i lufthavnen og siger "Vi vil altid have Paris". Men i virkeligheden render man rundt i sin leverpostejsfarvede hverdag og længes efter lyspunkterne, gnisterne."

www.facebook.com/FengerNordstrøm

Pressekontakt:
Mettelise Larsen // 27 26 26 23 // mettelise@promote-it.dk
Lisbeth Beyer Mogensen // 26 36 11 10 / lisbeth@promote-it.dk

AEM Records Manager// 70 201 202 //annetta@annetta.dk  // www.annetta.dk

AEM Records: Bette Dandanell: Bette@annetta.dk
AEM Booking: Louise Hansen: Louise@annetta.dk

DR offentliggør her, to uger inden Melodi Grand Prix 2015 holdes i Aalborg, de 10 finalister, som skal dyste om Melodi Grand Prix-trofæet og muligheden for at føre Danmark til tops i Eurovision Song Contest.

Kvalitet og bredde
Årets finalesange spænder bredt. Fra den yngste deltager på 16 år til den ældste deltager på 40 år. Fra 60'er-inspireret rock over en udtryksfuld popballade og dansksproget soul/funk til et power pige-band. Flere af artisterne har erfaring med musikkonkurrencer og tv-kameraet. Et par stykker stod på Eurovision-scenen sidste år, og en enkelt har udgivet musik i Mellemøsten. Alle sangene har dog det tilfælles, at de alle har potentialet for at komme til tops på den internationale musikscene, når Eurovision Song Contest afholdes i Østrig til maj.

Jan Lagermand Lundme, underholdningschef i DR, siger:

"Over de sidste par år har vi set et kvalitetsløft af indsendte sange. Det er sandelig også gældende for i år. Jeg er spændt på, hvem Danmark vælger som sejrsherre i år - det er uden tvivl et svært valg."

Syv af de 10 finalesange er kommet igennem nåleøjet af de i alt 687 indsendte sange, og tre af sangene er særligt indbudte wildcards.

Sangene er tilgængelige i fuld længde allerede nu
Som noget nyt i år kan de 10 finalesange høres i fuld længde. Tidligere har kun en kort smagsprøve været tilgængelige inden showet, men i år kan man få et kendskab til de 10 artister og deres musik, inden de står på scenen i Aalborg den 7. februar.

"Vi udvider hele tiden vores underholdningsformater, så de passer bedst muligt til den medievirkelighed, vi er i. Med offentliggørelsen af de ti sange, inden finalen løber af stablen, giver vi maksimalt plads til musikken - den får lov til at tale et tydeligere sprog - og så får vi ikke mindst mulighed for at lære artisterne at kende på forhånd," fortsætter Jan Lagermand Lundme.

Sangene ligger klar på youtube.com/drmelodigrandprix, og herunder findes direkte links til de 10 finalisters musik.


De ti finalister til Melodi Grand Prix 2015

Sang 1  

Artist: Sara Sukurani med sangen 'Love Me Love Me' (wildcard)
Tekst og musik: Sara Sukurani, Robert Uhlmann, Arash Labaf og Alexander Papaconstantinou

Sang 2  

Artist: Tina og René med sangen 'Mi Amore'
Tekst og musik: Thomas G:son og Henrik Sethsson

Sang 3  

Artist: Marcel & Soulman Group med sangen 'Når veje krydses' (wildcard)
Tekst og musik: Marcel Gbekle, Jeanette Christiansen og Bjarne List Nissen

Sang 4  

Artist: Cecilie Alexandra med sangen 'Hotel A'
Tekst og musik: Bobby Ljunggreen, Marcos Ubeda og Kristian Lagerström

Sang 5  

Artist: Andy Roda med sangen 'Love is Love'
Tekst og musik: Andy Roda og Maria H. Jensen

Sang 6  

Artist: Julie Bjerre med sangen 'Tæt på mine drømme'
Tekst og musik: Maia Daniella Andersen, Jakob Schack Glæsner og Lise Cabble

Sang 7   

Artist: Anti Social Media med sangen 'The Way You Are'
Tekst: Remee S. Jackman, musik: Remee S. Jackman og Chief 1, produceret af: Lars 'Chief 1' Pedersen

Sang 8   

Artist: Anne Gadegaard med sangen 'Suitcase'
Tekst og musik: Micky Skeel og Magnus Funemyr

Sang 9 

Artist: Babou med sangen 'Manjana'
Tekst og musik: Lasse Lindorff, Daniel Rothmann, Thomas Sardorf, Karen Rosenberg, Nicolas Rebscher, Matthias Zürkler og Johannes Loefller

Sang 10

Artist: World of Girls med sangen 'Summer Without You' (wildcard)
Tekst og musik: Martin Fliegenschmidt, Rune Braager og Daniel Calvin Østergaard

En plade med de størster væker.

”Ville ’Olsenbanden’ have været ’Olsenbanden’ uden Bent Fabricius-Bjerres musik? Eller hvad med ’Matador’? Utænkelig uden musikken! Disse charmerende, varme og elegante melodier, der får både det sofistikerede velvære og den danske hygge til at brede sig i sjælen. Hvis der havde været en pris for at gøre det lidt sjovere, lidt smukkere og lidt mere elegant at være dansker, så skulle den gå til Bent Fabricius-Bjerre.

I anledning af Bent Fabricius-Bjerres 90 års fødselsdag d. 7. december, udgiver Warner Music Denmark pladen ”- Og hans musik”, som er en samling af Bent Fabricius-Bjerres største værker gennem tiden - både som komponist og udøvende artist.

Da Bent Fabricius-Bjerre fik sin Æres-Bodil i 2013, opsummerede juryen på bedste vis et musikalsk virke, der strækker sig fra 1930’ernes tilrøgede jazzrestauranter over en guldalder i dansk film og tv til … Ja, til hvornår? Det er nemlig ikke til at sige, hvor melodistrømmer stopper. Bent Fabricius-Bjerres korte fingre bevæger sig fortsat over de sort/hvide tangenter, og nye kompositioner finder stadig vej til nye film, shows og albums. Melodierne slentrer med en lethed, som også knytter sig til mennesket Bent Fabricius-Bjerre: Han tager tingene som, de kommer, er evigt nysgerrigt, foretrækker lys for mørke og er i øvrigt ikke særlig optaget af at se tilbage.


Den ildhu viste sig tidligt. Da han fra femårsalderen begyndte at modtage klaverundervisning, blev han opslugt. Ikke så meget af de sentimentale salonstykker, frøken Boesen trak ham igennem, mere af selv at lege. Og som syv-årig skete det: Bent præsenterede sine forældre for sin første originale komposition: En vals på 28 takter i C-dur. Da han i september 1938 overværede en koncert med jazzpianisten Fats Waller, var der ingen vej tilbage. Wallers spil var som Bents sind: Uanfægtet, veloplagt og enkelt. Lige ud ad landevejen.
Det var netop de evner, som udkrystalliserede sig, da han brød bredt igennem som komponist i 1960.  

Hos Nordisk Film ønskede man at prøve kræfter med musicalgenren. Direktøren Erik Balling kæmpede med at finde sange og melodier og spurgte Bent Fabricius-Bjerre, om han ikke havde et bud. Fabricius-Bjerre havde det foregående år leveret slagerparodien ’Mor’ til ’Poeten og lillemor’ og den blålige ballade ’Nattens sidste cigaret’ til ’Helle for Helene’, men han var stadig et ubeskrevet blad i filmverdenen. Nu greb han chancen. Samme dag tog Bent Fabricius-Bjerre fat i Sejr Volmer-Sørensen, og sammen brugte de natten på at skrive en sang. Næste dag præsenterede komponisten resultatet for Balling: ’Forelsket i København’. Balling hyrede derefter Fabricius-Bjerre til at skrive al musik til en film, hvis manuskript gav store muligheder for at boltre sig mellem jazzen, poppen og bossanovaen. Efter premieren var anmelderne forbeholdne over for den kulørte film med den sødmefulde historie. En del pegede på, at den strittede lidt uklart under Finn Henriksens instruktion. Men musikken fik samstemmende ros.


Med sin jazzpoppede stil tegnede Fabricius-Bjerre et nybrud i dansk filmmusik i forhold til den klassiske og til tider sødsuppede stil fra det forgangne årti – ført an af Morten Korch-filmene. Derfor eksploderede efterspørgslen på Fabricius-Bjerre-melodier til film de følgende år. Den nye generation af instruktører som Bent Christensen, Palle Kjærulff-Schmidt, Knud Leif Thomsen og Ebbe Langberg gik alle til Bent Fabricius-Bjerre for at få musik til deres film. Sidstnævnte stod bag ’Pigen og Millionæren’, hvor Fabricius-Bjerres ’Winter Bossanova Blues’ spiller en stor rolle for, at filmen og Dirch Passers hovedperson fremstår med sjælden coolness. Fabricius-Bjerre fik i øvrigt lov til at optræde med enkelt replik i filmen, naturligvis i rollen som restaurantpianist.
I et år som 1963 rummede syv forskellige premierefilm musik fra hans hånd, og i pressen piblede et nyt kælenavn frem: Bent Fabrik.

Han har aldrig helt kunnet ryste det af sig. Og meget af det bunder i hans måde at arbejde på. For han komponerer kun på bestilling, og når bestillingen tikker ind, laver han en nøjsom plan for sit kompositionsarbejde. Forestillingen om kunstneren, der søgende og lidende leder efter et øjebliks guddommelig inspiration, har intet med Bent Fabricius-Bjerre at gøre. At tolke det som om, han kun gør det for pengene skyld, ville dog være en fejlslutning. Han gør det for at få afløb for en lyst til at lege med musikken i forskellige sammenhænge. Finde ud af, hvad der virker hvornår og hvorhenne. Han er lige så meget en analytiker, som han er kunstner. Bliver han bedt om at skrive en sømandsvals, sætter han sig ned og finder ud af, hvordan sådan en er skruet sammen. Vender og drejer det og skaber så sit eget bud; altid med det der Fabricius-Bjerre’ske drys.

Dermed har han også velvilligt ladet sig skubbe ud i fremmede musikalske territorier. Og af alle de hjørner Fabricius-Bjerre er blevet sendt ud i, var intet så udfordrende som ’Jeg er sgu min egen’ fra 1967. Klaus Rifbjerg fik til opgave at skrive manuskriptet, og i samme ombæring skrev han samtlige sangtekster. Med et snuptag havde digteren vendt arbejdsprocessen på hovedet, for normalt skrev Fabricius-Bjerre først melodien, og så kom teksten efterfølgende. Nu sad han der med ord uden matematisk orden; flere af teksterne – herunder ’Duerne flyver’ – var prosadigte uden rim, og længden var tilpasset tekstens eget behov, ikke melodiens. Melodifabrikkens samlebånd slog knuder. Efter en sommers slid med at finde rytmer og gentagelser løste han, selvfølgelig, puslespillet – og ’Duerne flyver’ kom siden i Kulturkanon.

Med ’Olsen-Banden’ lå udfordringen i stedet i at finde den rigtige musikalske ramme, så det passede til filmens tre slingrende figurer. Fabricius-Bjerre så løsningen: Han foreslog Balling, at Papa Bues Viking Jazzband skulle spille melodien igennem. De kunne muligvis give den noget appel. Det accepterede Balling, og ganske rigtigt: Papa Bues Viking Jazzband fandt den øllede charme frem, filmen behøvende.

Temaet til ’Matador’ derimod voldte problemer, da det kom til arrangementet. Fabricius-Bjerre engagerede Danmarks Radios Symfoniorkester, fik pianisten Elvi Henriksen til at skrive en klaversolo og hyrede den engelske arrangør Robert Cornford til orkestreringen. Komponisten agerede selv dirigent, men da opusset brusede op som en koncert af Tchaikovsky, lød det fra Balling ’sikke noget lort’. Instruktøren mente, at det hele var alt for svulstigt. Slukøret, men velvidende, at han stod i tv-seriens tjeneste, skar Fabricius-Bjerre arrangementet ned til at være for strygere, to træblæsere og klaver. Elvi Henriksen fik indskrænket sin rolle til blot at spille melodien ligeud ad landevejen, og så blev Kim Sjøgren hentet ind som soloviolinist for at give lidt yderligere lethed. Og sådan blev et nationalklenodie til.

I udlandet har Bent Fabricius-Bjerre ligeledes formået at være manden med den rette melodi på rette tidspunkt. Tydeligst, naturligvis, med ’Alley Cat’. Selv syntes, Fabricius-Bjerre ellers, at melodien var en bagatel. Han komponerede den på få minutter som kendingsmelodi til sin egen tv-udsendelse ’Omkring et flygel’, og inspirationen fra Joe ’Mr. Piano’ Hendersons ’Trudie’ var tydelig. Men da direktøren for Atlantic Records hørte den, hørte han et hit. Via en radiostation i Minnesota voksede den sig ganske rigtigt til en landeplage i USA – med det nye alterego Bent Fabric som afsender. Den nåede en syvendeplads på hitlisten Billboards prestigefyldte Hot 100. Og i foråret 1963 maj modtog Fabricius-Bjerre beskeden, om at ’Alley Cat’ var nomineret til en amerikansk Grammy i kategorien ’Best Rock ’n’ Roll Recording’. Konkurrenterne til prisen var en række internationale stjerner som Mary Wells, Neil Sedaka, Sam Cooke, The Drifters og The Four Seasons. I den tro, at det drejede sig om en spøg, blev Fabricius-Bjerre i Danmark. Dermed missede han festen den 15. maj, hvor han – side om side med Ella Fitzgerald, Ray Charles og Tony Bennett – sensationelt kunne kalde sig vinder af the 5th Annual Grammy Awards. Og den dag i dag modtager han stadig forespørgsler om at bruge ’Alley Cat’ i film og serier.

Når vi nu er ved den dag i dag: Der har været perioder af Bent Fabricius-Bjerres liv, hvor komponistkasketten har været lagt lidt på hylden. Som han opbyggede Metronome-koncernen, blev han i højere og højere grad kulturbagmand end egentlig bidragende kunstner. Men der har hele tiden været noget i gærde. Og det samme gælder i dag, hvor han samarbejder med mennesker, han kunne være oldefar til – og som kommer fra en helt anden musikalsk tradition. Det går han ind i uden fordomme. Han mødte eksempelvis dj’en Kato mødtes under indspilningerne af nummeret ’Fuck hvor er det fedt (at være hip hop’er)’. Sammen med rapperen Clemens hyldede Kato en stribe kendte mænd, som havde haft succes. Alle deltog de i den tilhørende musikvideo og flere af dem – herunder Fabricius-Bjerre – sagde ”fuck, hvor er det fedt” til kameraet. I en pause mellem indspilningerne sludrede Kato og Fabricius-Bjerre lidt, og den modne komponist spurgte den 57 år yngre dj, hvad han drømte om.

Da Kato senere begyndte at arbejde på sit nye album, samlede han tråden op. Kato tilhører nemlig den stadigt voksende gruppe yngre musikere, der betragter Fabricius-Bjerre som forbillede, fordi han har kunnet kombinere kunstnerisk og kommerciel succes. Fabricius-Bjerre svarede Kato, at han gerne ville medvirke på albummet. Kato sendte nogle skitser til sange, og derudfra skabte Fabricius-Bjerre et klaverstykke, der endte på det færdige nummer ’Behind Closed Doors’. Men da de mødtes i studiet igen, viste det sig, at komponisten havde lavet mere. Han rakte Kato et nodepapir. På papiret var et lille stykke musik, som med afsæt i deres første samtale om dj’ens drømme hed ’Kato’s Dream’.
Bedre bevis findes næppe: Fra Bent Fabricius-Bjerre strømmer stadig et menneskeligt og melodisk overskud.

Albummet ”Flygtningestemmer” udkommer den 02.06.2014 på Playground Music.

OM UDGIVELSEN:

Med projektet "FLYGTNINGESTEMMER" fortæller flygtninge fra Bosnien, Syrien, Iran og Irak hver deres historie gennem sange, der fortolkes af en lang række danske frivillige musikere, der gir et musisk udtryk på den enkelte flygtnings egen historie.

"Jeg har ikke oplevet noget så meningsfyldt i de sidste 20 år som tilblivelsen af dette projekt" udtaler en af de medvirkende flygtninge, der tidligere har været udsat for frygtelig tortur under fængslinger og oplevet talrige smertelige krigsoplevelser.

De 12 sange handler om alt fra hemmelig fængsling, tab af venner i krig, tortur, flugt, traumer, håb og menneskelighed. Med hjælp fra kunstnere og producere ligger et helt album nu klar til udgivelse, og projektet føres også ud live, i første omgang på årets Spot Festival, hvor musikerorganisationen ROSA støtter op om initiativet.

De medvirkende sangere er: Søs Fenger, Sys Bjerre, Freya, Tue West, Julie Berthelsen, Bryan Rice, Julie Maria, Sara Grabow, Ida Gard, Jonas Rendbo, Frederik Vedersøe (The Eclectic Moniker) og Steffen Westmark (The Blue Van).

KONCERT PÅ SPOT FESTIVAL

Sangene fra "FLYGTNINGESTEMMER" opføres live af de medvirkende på albummet, og der er tilsagn fra SAMTLIGE kunstnere til at optræde lørdag den 3. maj kl. 21.00 på SPOT Festival i Århus (gratis koncert som Spot arrangerer). 

INFO

Hør mere om projektet her: https://vimeo.com/91339873 Hør alle sangene her: https://soundcloud.com/pgm_denmark/sets/flygtningestemmer-1/s-SSaxV

Hent booklet og læs sangtekster her: https://www.sendspace.com/pro/dl/d192ze

Al overskud fra koncerter og salg af CD går til RCT-Jylland og til Amnesty International.

SPOT KONCERT:                      3. MAJ KL. 21.00 (FRI ADGANG FOR ALLE)

ALBUMRELEASE:                    2. JUNI

Rebekka Thornbech (f. 1986) er en Bornholmsk sanger og sangskriver med base i København. Den 10. marts udkommer hendes debutalbum ’So Be It’ på Labrador Music. Rebekka har sunget i mere end 20 år og skrevet sange og optrådt i de seneste 10. Udover sit eget materiale har Rebekka også skrevet musik til musikteater og andre projekter. I maj 2013 kom hendes første single ’Woman’ i rotation på P4. Senere samme år signede hun managementkontrakt med Labrador Music. Rebekka Thornbech deltager desuden i det danske Melodi Grand Prix den 8. marts 2014 i Odense.

Rebekka er autodidakt sanger og sangskriver inden for popgenren, men med inspiration fra især den amerikanske blues- og countryscene. Som femårig begyndte de første toner at strømme ud af den lille pige, og da Rebekka var 14 lærte hun sig selv at spille guitar – hurtigt efterfulgt af sangskrivningen som en naturlig forlængelse af guitarspillet. I gymnasietiden i musikbyen Roskilde begyndte Rebekka for alvor at optræde med sit eget materiale, hvor hun blandt andet varmede op for navne som Hush, The Storm og Karen Busck.

Efter gymnasiet tog Rebekka en afstikker til Roskilde Universitet, men den akademiske karriere blev sat på standby, efter at bachelortitlen var i hus. Siden 2010 har Rebekka fulgt sit hjerte og satset alt på musikken. Halvandet år på Københavns Akademi for musik, dans og teater fik for alvor Rebekkas sangproduktion op i gear og hun har i de senere år optrådt på et væld af scener rundt om i landet. Rebekkas tekstunivers er kontrastfyldt, hvor følelser og stemninger spilles op mod hinanden. Ved første øjekast ved man ikke, hvad den petite sangerinde indeholder. Men Rebekka Thornbech overrasker med sin karakterfulde stemme, dybe klang og stærke udstråling.

Signe Svendsen har indspillet et nyt album, der udkom den 9. september 2013.

Siden hun i 2010 udsendte det anmelderroste debutalbum ”Ny Passager” har Signe spillet tre Danmarksturneer med sit faste band,

rejst landet tyndt med Niels Hausgaard á to omgange og skrevet nyt materiale.

Sangene blev indspillet i maj måned med Lars Skjærbæk som producer. Albummet følges op af en turné i oktober/november.

Signe Svendsens danske tekster har allerede opnået anerkendelse fra mange kanter.

Politikens ”Poetisk” trykte teksten til sangen ”Ny Passager” i 2011 og samme tekst blev brugt til folkeskolernes skriftlige afgangseksamen i 2012.

Musikalsk befinder Signe sig i grænselandet mellem støvet pop og folk/rock.

”Ny Passager” forholdt sig ret enkelt og luftigt til genren.

På det nye album vil man opleve en mere tæt og 70'er-inspireret bandlyd, når Signe gennem sine sangtekster

spidder tiden og sin egen generation med alt det, den bøvler med og alt det, den elsker.

”De sidste tre år har jeg rejst med de samme musikere (Troels Skjærbæk, Lars Skjærbæk, Nikolaj Heymann, Tess Pedersen)

og sammen har vi udviklet en sound, som er vores og som de nye sange er født ind i.” udtaler Signe.

Der er bestemt ikke tale om et uskrevet blad, når Rasmus Hansen sender sit debutalbum som sanger og sangskriver på gaden 27. maj 2013. Den erfarne herre har stået bag en lang række solister og musikproduktioner, i ind- og udland og har med sine blot 35 år, opnået en allerede bemærkelsesværdig karriere. Dog føles det helt naturligt, at han nu har valgt at stå i spidsen for sit eget. Og med bandet Refræn har han samlet sig et hold af de stærkeste musikere, fra den danske musikscene.

Der er lagt op til et brag af energi, fed dansk pop med fremadrettet nostalgi, når Rasmus Hansen & Refræn går scenen, for at levere deres hjerter helt udover scenekanten. Med Rasmus Hansens formidlerevne og velspillende band, får man serveret sangene knivskarpt og med dét glimt i øjet, der gør hver koncert til særlig oplevelse. 

”Jeg elsker den danske pop såvel som den danske sangskat. Og vel er der langt fra, når jeg har siddet og arrangeret musik til film som 'Dirch' og 'Mænd Der Hader Kvinder' til i dag, hvor jeg springer ud som refrænsanger. Men det er alt sammen musik, og nu gør jeg det! Og jeg gør det med åbne øjne og stor fornøjelse, tilsat en kop nostalgi, gode melodier, og en enorm lyst til at få folk til at smile lidt mere - til hinanden, men også til sig selv”.

Bandet Refræn:

David Rosenkilde, Guitar: Har bl.a spillet og lavet studiearbejde med: Den Gale Pose, Jokeren, Kurt Thyboe, Soulful Copenhagen, Moonjam og Poul Reimann.

Søren Møller Nielsen, Keyboard: Spiller med Julie Maria, Thomas Ring, The Storm, har desuden spillet med Peter A.G. Rasmus Nøhr, Trine Gade Gadeberg og Preben Kristensen. 

Henrik Møller, Bas: Spiller med Bryan Rice, Tøsedrengene, Johnny Logan, Julie Berthelsen, har desuden spillet med Andrew Strong, Lis Sørensen, Sko og Torp, Flemming Bamse Jørgensen og Jette Torp. Medvirkede I Århus teaters teaterkoncerter “Beach Boys”,  “Bob Dylan” og “Elsk mig I nat”.

Kim Thomsen, Trommer: Spiller fast med Lars H.U.G og Jan Glæsels orkester. Har blandt andre også spillet med Medina, Rasmus Seebach, Nik & Jay, Alphabeat, Burhan G, Peter A.G. Poul Krebs, Anders Blichfeldt og Sanne Salomonsen, Beth Hart, Erik Hassle og Dr. Alban.

Thomas Edinger, Sax: Ved større koncerter medvirker saxofonisten Thomas Edinger, der bl.a. spiller med: Rasmus Seebach, Thomas Helmig, Moonjam og Lukas Graham.

Nyt album med Lasse & Mathilde udkommer 3. juni 2013

For Lasse & Mathilde er de sidste år gået med koncerter,
sangskrivning og med at komponere til projekter. Nu,
seks år efter duoens seneste studiealbum, ser det nye
album ”Verden Venter” dagens lys, på både CD og LP.

Hele vejen igennem en lang karriere (siden 1975) har Lasse & Mathilde været
samlingspunkt og værter, for mange musikere og sangskrivere.

Derfor var det oplagt, at Mathildes møde med superbassisten Bo Stief, omkring
en snak om brugen af effektpedaler til Mathildes violin, udmøntede sig i en større
dialog om blandt andet Lasse & Mathildes lange musikerliv og deres musik. Dén
snak gav dem lysten til at spille sammen. Det lå lige til højrebenet, at Bo Stief blev
produceren og bassisten, Ole Fick guitaristen og Alex Riel trommeslageren!
Kemien var på plads!

Med ild i pejsen og legendariske Flemming Rasmussen fra Sweet Silence bag
mixerpulten blev Lasse & Mathildes hjem lavet til et kreativt studie, der osede af
spilleglæde og fed kemi. Mange års venskaber fra turneer, hvor man havde
mødtes og grint og spillet så blodet flød, eller bare snakket sammen.

Om indspilningen og forberedelserne til ”Verden Venter”, hvor Bo Stief pressede
alle til det yderste, udtaler Lasse: ”Jeg synes det er synd for mig, at jeg skal
høvles sådan igennem, en mand i MIN alder,” og tilføjer med et skævt smil. ”Men
Mathilde har godt af det.”

”Verden Venter” blev indspillet af en flok mennesker, der har præget den danske
musikscene igennem 50 år! Som journalisten Simon Staun skrev at ”inde i dén
stue er der mere end 300 års erfaring.”

Materiale, idéer og inspiration bragte det bedste frem på trods af musikernes
forskelligartede karrierer. Det var vigtigt for alle, at respektere Lasse & Mathildes
musikalske udtryk.

Vitalitet og følsomhed kommer til udtryk på ”Verden Venter” men også en ny lyd,
hvori duoen altid kan genkendes.

Sangteksterne på albummet er både nye og gamle. Lige fra ’Mit Navn Er Keith’s
”Dæmonen” og Hans Henrik Koltzes ”En del af Dig” samt ”Vuggevise” -og Ane
Riels titelsangtekst ”Verden Venter”, som nogle af de nye, til Jesper Jensens ”Min
glæde” og Jan Toftlunds ”Tornerose”, som nogle tekster af digtere, der har
skrevet til Lasse & Mathilde gennem alle årene.

Om ’Mit Navn Er Keith’s tekst til ”Dæmonen” udtaler Lasse: ”Denne tekst ramte
mig lige i mellemgulvet – dæmonen sidder på din skulder og styrer dårligdom,
misbrug og søgen efter selvmedlidenhed og andres skyld i din egen situation. Se
dig selv i øjnene og tro på dig selv! Det har jeg gjort uden stimulanser i 13 år nu!”

Om Henrik Salomons tekst til ”Igen” udtaler Lasse: ”Min soulmate og største
Lasse & Mathilde supporter, Henrik Salomon beskrev sine følelser den nat, da
Obama vandt præsidentvalget i USA første gang. Håbet, euforien – Igen. Er det
en illusion? Vi lever videre i og med håbet.”

Om hans egen tekst til ”Poplerne rasler” udtaler Lasse: ”Det er en refleksion på
livet der leves og er levet – de venner, der gik bort, et liv med taknemmelighed og
kærlighed. Tak til Mathilde!”

Duoen Lasse & Mathilde er fulde af taknemmelighed og glæde over at have fået
lov til at opleve og opleve, igen og igen, hvordan livet og musikken kan udvikle
sig, når man deler den med andre, til gavn og glæde for endnu flere. ”Verden
Venter” repræsenterer en bestemt værdifuld side af det danske sprog og den
danske sang.

Nyt fra Kim Schwartz

Glemmer Dig Aldrig - Duet med Trine Pallesen

Kim Schwartz har selv skrevet singlen Glemmer Dig Aldrig og indsunget den som duet med den populære skuespillerinde Trine Pallesen. Trine er af de fleste kendt for sine roller i DR´s successerier som f. eks Rejseholdet og Forbrydelsen. "Jeg er rigtig glad for, at Trine vil medvirke på denne sang. Det føles helt rigtigt!! Hun er en dygtig pige, der på sin helt egen facon er med til at fuldende dette lille maleri", siger Kim Schwartz.

Sangen beskriver de velkendte tanker, der ind imellem dukker op, når man kommer lidt op i alderen og har noget at kigge tilbage på. Det handler om kærestetiden i de unge år, hvor det ikke altid lige lykkedes at få kærlighedskabalen til at gå op. Men uanset hvad, så er ens fortid altid med i rygsækken, og det sker ofte, at man pludselig af en eller anden uvis grund, stopper op, mærker efter og tænker tilbage på en af de gamle kærester. Det kan være en duft eller en sang der fremkalder et minde fra en svunden tid. Man forsvinder lige for en kort stund, og vender så tilbage til nutiden igen. Den følelse kender vi vist alle til.
Singlen er tilgængelig på iTunes og Spotify

Album på vej

Kim Schwartz nye dansksprogede album er lige på trapperne og forventes på gaden sidst på sommeren. De sidste år er gået med at skrive og indspille nye sange. Godt inspireret af tiden, der er gået og livets hændelser på godt og ondt, bliver der lukket op for posen som aldrig før. De nye sange fra Schwartz´ hånd, der er ved at blive finpudset, er i denne omgang skrevet med en noget mere eftertænksom og dybere pen end tidligere og vidner om, at den gode sanger og sangskriver for alvor er ved at finde sin platform. Glemmer Dig Aldrig er produceret af Jens Runge i samarbejde med Thomas Brekling. Førstnævnte er blevet mere eller mindre fast "sideman" for Kim Schwartz, når landevejen kalder. Kims nærværende sange og historier fra det virkelige liv skal til efteråret og vinteren fremføres rundt i landet både med og uden band.

Nyt album på gaden mandag den 6. maj 2013

Glæd Jer til det første FEDE FINN & Funny Boyz album i 3 år med helt nye sange, enkelte fortolkninger og et

sprudlende spillehumør, der vil smitte af helt ud i rillerne på deres nye CD. Det så absolut bandet eget ”Sct.

Pepper” album, kort sagt en slags ”musikalsk testamente”.

Ta’ med på tur ned af Memory Lane, hvor du som lytter vil blive ført rundt i livets mange afkroge, i et FEDE

FINN & Funny Boyz tekstunivers, som næppe har været stærkere. Sjove titler som: n Kær’ster i Hit House,

n Campingpladsen, n Klodser, n Jydekrogen, n Hekseskud, n Kære Gud, n Når jeg har tabt mig 25 kilo, blot

for at nævne enkelte af de mange hitsange, som ”FED FORNEMMELSE” byder på.

”FED FORNEMMELSE” bliver samtidig startskuddet til en omfattende Danmarks turne, hvor FEDE FINN &

Funny Boyz rammer bl. a Parken, Festivaler, Markeder, Haller og andre festlige steder i landet.

Det er så absolut FEDE FINN & Funny Boyz bedste CD nogen sinde, hvilket ikke siger så lidt. Det er den 10. i

rækken på 10 år.

I alle cd’er inviterer FEDE FINN & Funny Boyz på endnu en oplevelse, en GRATIS tur i Cirkus Arena (Værdi min.

250,- kr.)